Archiv

28. říjen 2016 v Lounech

Zveřejněno 4. 11. 2016 11:27

Výročí vzniku republiky jsme v náboženské obci Louny připomněli také letos koncertem pěveckého sboru „Harmonie“ pod vedením Jiřího Kůrky. Karel Ploranský nás svým komentářem provedl českými i československými dějinami od dob knížete Václava až po dobu současnou, v níž je Česká republika součástí společenství evropských národů, které si za svou hymnu zvolilo Beethovenovu „Ódu na radost“. Sbor ji zazpíval německy s původním textem Friedricha Schillera. Součástí programu svátečního odpoledne bylo znovuuvedení busty Dr. K. Farského do života náboženské obce. Zvolili jsme toto datum proto, že vyhlášení samostatné Československé církve v r. 1920 úzce souvisí se vznikem Československé republiky. Po prvním patriarchovi a zakladateli církve je pojmenován lounský sbor, při jehož otevření 23. 10. 1932 již busta Dr. K. Farského zdobila bohoslužebný prostor. Bratři a sestry pro ni vybrali místo před obětním stolem. Autorem busty je sochař a medailér Miloslav Beutler (1897-1964), který patří k významným výtvarníkům 20. století. Absolvent Akademie výtvarných umění v Praze, žák Otakara Španiela, byl za své dílo několikrát oceněn např. Českou akademií věd a umění v Praze (1949, 1950 a 1951) a na sklonku svého života převzal vyznamenání za vynikající práci v oboru reliéfu a medaile (1963). V r. 1933 byl interiér sboru doplněn také bustou Mistra Jana Husa, již zhotovil začínající výtvarník Váchal. Tato busta se žel později ztratila a o jejím dalším osudu nemáme žádné informace. V 50. letech (záznamy kronikáře Tvrzníka z Lenešic se zcela neshodují v dataci) byly obě busty z chrámového prostoru přeneseny do zpěvní síně a nahradily je biblické citáty umístěné na bočních stranách kněžiště. Kronikář náboženské obce hovoří o nestejnorodosti obou bust, pokud jde o velikost, zmiňuje rovněž chybějící požadované umělecké provedení. Obojí mělo přispět ke změně úpravy liturgického prostoru. Důvodem ovšem mohl být i vývoj bohosloveckého myšlení v Církvi československé, která se ve 2. generaci přimknula více k Bibli a její učitelé byli osloveni německou protestantskou teologií. Navrácení busty Dr. K. Farského z depositu do užívání náboženské obce bylo inspirováno především pojmenováním lounského sboru po prvním patriarchovi církve. Dalším dobrým důvodem k připomenutí Dr. Farského je rovněž blížící se 90. výročí jeho úmrtí (1927). Členové náboženské obce a další posluchači, kteří přijali pozvání na slavnostní program, dali svou spokojenost s pěveckým vystoupením sboru najevo dlouhým potleskem, na nějž zpěváci odpověděli přídavkem „Aby nás Pán Bůh miloval“. Tato skladba velmi symbolicky uzavřela sváteční odpoledne.

Helena Smolová, farářka NO CČSH Louny

Autorem fotografií je ing. Tošner z týdeníku Svobodný Hlas.

DSC 0045 DSC 0053 DSC 0055

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Hodnocení 0.00 (0 hlasů)